Cukrzyca jest chorobą społeczną, na którą zapada coraz większa liczba osób. Na świecie co 5 sekund diagnozuje się cukrzycę u kolejnej osoby. To również dzień urodzin odkrywcy insuliny, laureata Nagrody Nobla, doktora Frederica Bantinga.
Symbolem walki z cukrzycą jest błękitne koło. Obecne we wszystkich kulturach świata. Symbolizuje życie i śmierć, ale przede wszystkim jest znakiem zjednoczenia.
Wspólne wysiłki podejmowane, by podwyższać jakość życia diabetyków, są głównym celem obchodów święta. A także zwrócenie uwagi na problem cukrzycy i edukacja społeczeństwa w zakresie rozpoznawania przyczyn, objawów i sposobów leczenia oraz zapobiegania chorobie, wtedy gdy jest to możliwe.
Mimo że cukrzyca została uznana za chorobę cywilizacyjną, świadomość społeczna dotycząca przebiegu choroby jest niewielka.
Co 10 sekund ktoś umiera z powodu powikłań tej choroby. Na całym świecie zmaga się z cukrzycą już 285 milionów pacjentów. Szacowana liczba chorych w Polsce wynosi ponad 2,17 miliona, czyli ponad 5 proc. polskiego społeczeństwa, ponad 450 tys. osób nie jest świadomych swojej choroby (świadomość wzrasta wraz wiekiem). W ostatnich latach cukrzyca zyskała wysoką rangę w hierarchii najważniejszych problemów zdrowotnych świata. W 2006 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych uchwaliła rezolucję uznając plagę cukrzycy za pierwszą, niezakaźną epidemię współczesnej cywilizacji.
Światowy Dzień Cukrzycy (World Diabetes Day – WDD) to największa, światowa kampania poświęcona szerzeniu świadomości o cukrzycy. Dociera do ponad miliarda ludzi w 160 krajach, informując opinię publiczną i polityków o najważniejszych sprawach związanych z tą chorobą. WDD został ustanowiony w 1991 r. przez IDF i WHO (Światowa Organizacja Zdrowia – World Health Organization). Rezolucja Narodów Zjednoczonych (ONZ) nadała mu rangę dnia obchodów o światowym zasięgu w 2006 r. WDD służy stałemu promowaniu działań IDF i upowszechnianiu na całym świecie przekazu, że aby skutecznie przeciwstawić się ogólnoświatowemu zagrożeniu zdrowotnemu, jakim jest cukrzyca, potrzebne są szeroko zakrojone, precyzyjnie zaplanowane i skoordynowane akcje informacyjno-edukacyjne. Kampanię WDD od 2007 r. symbolizuje niebieski pierścień – rozpoznawalny na całym świecie znak ostrzeżenia przed cukrzycą i zjednoczenia ludzkości w obliczu epidemii. Każdego roku WDD poświęcony jest określonemu problemowi związanemu z cukrzycą; zwykle problem ten stanowi temat przewodni kampanii przez kilka kolejnych lat.
Liczymy, że wspólnymi siłami uda nam się poszerzyć wiedzę jak największej liczby osób.